De ABTT (Adje Bouman’s Top Tien) is ontstaan tijdens een ‘avonddienst’, begin 1967 in Cel 2 aan de Zeedijk 27a te Hilversum. De avondploeg werkte van 14.00 uur tot 20.00 uur, en soms wat later. De ochtendshift was van 8.00 uur tot 14.00 uur. Maar ik was toen een avondmens dus…
Er werd vanuit gegaan dat er in die periode 4 programma’s van een uur werden opgenomen. Soms werd er 3 of zelfs maar 2 uur opgenomen, maar andere keren 4 tot 5 uur. Wat er ook gebeurde, het aantal uren moest gevuld worden. Soms gebeurde het, dat de DJ waar je mee aan het opnemen was, er soms even ‘tussenuit’ moest. Die avond dus ook (ik dacht ergens begin februari). Jan van Veen werd weer eens ‘opgehouden’ in het kantoortje van de Directie.
Daar werden trouwens heel wat besprekingen gevoerd, maar that’s another story. Jan kwam zeer vrolijk terug, en had niet zoveel zin meer om zijn programma af te maken. In plaats daarvan riep hij: ‘zet maar een paar lekkere platen op, en dan kunnen we even Rammen’ (platen strak aan elkaar en feilloos inspreken). En voor we er erg in hadden riep Jan: ‘Hier zijn de 10 favoriete platen van onze technicus Adje Bouman’. Jan zei toen, neem het maar op, dan kun je dat aan je vriendjes in Amsterdam laten horen. Toen we het bandje terug luisterden, besloot Jan om de ‘Top 10’ als vast onderdeel op de woensdagmiddag in het programma ‘Muziek bij de Lunch’ op te nemen. Ik was daar zeer vereerd mee natuurlijk, en gelukkig is een van die eerste half uurtjes bewaard gebleven, omdat ik het uit een kompleet programma gekopieerd heb (de grote banden kon ik thuis niet afspelen), om het inderdaad thuis in studiokwaliteit, aan iedereen die maar voorbij kwam, te laten horen. Ook kwamen er toen al meteen reacties van luisteraars.
In die zelfde periode (of misschien wel dezelfde avond) nadat dat Jan de Top 10 bij elkaar geschreeuwd had, en ook misschien na een lekker drankje, zei Jan: nu even wat serieus, en begon voor de grap een brief van een luisteraar met fluisterstem voor te lezen.
Wacht effe … riep ik, en pakte een LP van Mantovani, die toevallig in de studio stond (ik moet bekennen, dat ik dat toen mooi vond, althans 3 nummers die erop stonden; Greensleeves, The green leaves of summer en Exodus).
Twee verschillende brieven werden voorgelezen op 2 werkjes van de heer Mantovani, en bij het terug luisteren rolden we om van het lachen. Zo zijn er 2 zeer verschillende en opvallende programma’s van Veronica met Jan en mij ontstaan. Hoewel eerlijk gezegd moet worden, dat Candlelight na 2 of 3 pogingen van mijzelf (we moesten toch te vaak stoppen vanwege het lachen) zijn vormgeving kreeg door inbreng van technicus Jos Hogen, die zelfs kaarsjes aan stak tijdens de opname van het programma (Mantovani werd wel nog gebruikt, en is altijd gebleven).
Maar we dwalen af, terug naar de ABTT. Na een paar weken kwam programmaleider Willem van Kooten naar Jan toe, en zei (achteraf terecht) dat de platenkeuze, nou niet helemaal het einde was voor een lunch programma. Nou dat was dat, dacht ik toen, maar nee … Willem vond het een beter idee als de ABTT naar Joost Mag Het Weten verhuisde. Een promotie dus, als het ware.
Iedere woensdagavond van kwart over zeven tot kwart voor acht in JMHW. Met daarvoor en daarna wat goeie platen, zoals Joost wel eens grapte.
In het begin, zowel bij Jan als bij Willem, werd er af en toe een lijstje gemaakt, helaas nooit bewaard. De eerst bewaarde lijst was opgeschreven op een kladblokje, dat normaal werd gebruikt voor de (met hand geschreven) reclamelijstjes.
Die lijst is van 18 september 1968. In totaal staan er 9 Top 10’s in, de rest is leeg.
Dit is het enige kladblokje uit de begin periode. Helaas haalde we het eind van het jaar 1968 niet, want met het verdwijnen van Willem van Kooten bij Veronica, stopte Adje B. de Top 10 uit protest. Jan van Veen presenteerde de laatste top 10 van 1968.
Dankzij Lex Harding vond er na 2 jaar een doorstart (nou ja, doorstart …) plaats. Die overigens bijna niet doorging, omdat toenmalige programmaleider Jan van Veen! er niets van
wist, en er geen overleg had plaatsgevonden. Lex en ik waren al begonnen met promo’s (het introotje van het nummer Poem van Chicago) voor de vernieuwde ABTT. We waren, gezien het verleden er vanuit gegaan, dat Jan het wel goed zou vinden. Het gebeurde bij Veronica wel vaker dat een DJ met een nieuw programma item of zelfs nieuw programma begon. Niet onlogisch dat de programmaleider dat wel even wilde weten. Maar uiteindelijk kwam het allemaal op z’n pootjes terecht, en ging de ABTT deel 2, op … 1 juni 1970 de ether in.
Deze tekst komt van de website van de stichting Norderney. Bekijk deze pagina, voorzien van wat foto’s en de nodige audio snippers.